Amazon Brand Stores: Waarom en hoe?

Amazon Brand Stores: Waarom?

Hoewel het aantal online shoppers blijft toenemen, verlangen mensen nog steeds naar vertrouwen en bekendheid in merken die ze in een ‘real-life’ winkel zouden ervaren. Als merk is het daarom belangrijk dat je ‘brand loyalty’ en ‘brand trust’ opbouwt. Amazon is fast pace en heeft enorm veel aanbod dus dan kan je je afvragen, hoe doen we dat dan?

Gelukkig hebben wij ook het antwoord! Door een Amazon Brand Store (Storefront) te bouwen kunnen Amazon Vendors en Sellers een eigen aangepaste webwinkel creëren, helemaal gratis. Het enige wat je hiervoor nodig hebt, is Brand Registry en een hoop content.

Amazon Brand Stores: Hoe?

1. Maak een seller account
Deze stap is misschien het meest voor de hand liggend…

2. Registreer je merk door middel van Amazon Brand Registry (ABR)
Hiervoor heb je een actief geregistreerd handelsmerk nodig voor het merk dat op je producten of verpakkingen staat. Daarnaast moet je jezelf kunnen verifiëren als rechthebbende voor het merk.

3. Creëer je Storefront
• Dit doe je door middel van pagina’s te maken met templates
• Voeg content toe op alle pagina’s
• Zorg ervoor dat je producten op de juiste pagina’s gelijk toegevoegd kunnen worden aan het winkelmandje.
• Check en submit! Nadat je zelf alle pagina’s langs bent gelopen kan je de storefront uploaden. De storefront staat dan niet direct live. Deze wordt eerst door Amazon gecheckt of alles wel goed staat. Soms komen hier errors uit, deze kan je makkelijk oplossen door goed te lezen wat er staat. Dan kan je het weer opnieuw proberen!

Hierna kan je je succes meten! Statistieken zoals verkopen, bezoeken, paginaweergaven en verkeersbronnen helpen je om jouw bezoekers het beste te kunnen bieden.

Hoe maak ik een succesvolle Brand Store?

Wat is het geheim voor een perfecte brand store?

De data dat Amazon heeft verzameld verteld ons dat in stores met meer dan 3 pagina’s de shoppers 83% langer rondkijken en dat deze stores een 32% hogere toegeschreven omzet per bezoeker hebben. Bron: Amazon

Ook is het belangrijk dat je de store up-to-date houdt. De statistieken vertellen namelijk dat de stores die in de afgelopen 90 dagen zijn bijgewerkt, 21% meer terugkerende bezoekers heeft. Ook hebben deze stores een 35% hogere toegeschreven omzet per bezoeker. Bron: Amazon

De look en feel van jouw storefront moet jouw merk representeren. Probeer gebruik te maken van jouw huisstijl binnen de store. Op deze manier creëer je één geheel met terugkomende kleuren, de tone of voice en de fotografie.
Kijk naar je concurrenten en analyseer de storefront, schrijf op wat je wel vindt werken en wat niet. Ga hiermee aan de slag en geef je eigen draai en maak hem perfect voor jouw producten.