Amazon FBA

De voordelen van Fulfillment by Amazon

.
Brightways werkt o.a. voor

AMAZON FBA, ook wel Fulfillment by Amazon is een dienst van Amazon waarbij jij als seller gebruik maakt van het logistieke netwerk van Amazon. Je producten worden opgeslagen in de fulfillment centra van Amazon en vervolgens direct naar de klant gestuurd. Door de verbeterde propositie – snelle levering via Amazon Prime – krijg je vaak een hoger ranking en kunnen de verkopen flink toenemen!

Wat is FBA?

FBA is de logistieke dienst van Amazon, waarmee Amazon de distributie van jouw producten overneemt. Je stuurt je producten direct naar Amazon en zij zorgen er – tegen een extra vergoeding – voor dat de producten bij de klant komen. Op die manier hoef je maar 1 grote zending naar de fulfillment centers van Amazon te sturen en je niet meer druk te maken over opslag, bezorging, klantenservice en de afhandeling van retourzendingen.

Waarom FBA?

De meeste bedrijven kijken vooral naar de extra kosten als ze overwegen of ze gebruik moeten maken van de FBA service. Natuurlijk zitten er extra kosten aan vast, maar er zitten ook ontzettend veel voordelen aan leveren via FBA:

  • Het Prime logo op je productpagina verhoogt de conversie;

  • De (meestal) verbeterde leverpropositie verhoogt de conversie en de kans dat je de buy box wint;

  • Amazon regelt de klantenservice, dat scheelt een hoop tijd;

  • Amazon neemt de eerste lijn over in de retourafhandeling.

 

De voordelen zorgen dus vooral voor een hogere conversie en een flinke tijdsbesparing. De toename die we meestal zien in het aantal verkopen is meestal veel groter dan de kosten. In 9 van de 10 gevallen is het dus een goed idee om te overwegen je producten via FBA aan te bieden.

Hoe wij onze partners helpen met FBA

Gebruik maken van FBA heeft dus een hoop voordelen. Daar tegenover staat dat het een aantal nieuwe en specifieke werkzaamheden met zich meebrengt. Zo moeten zendingen aangemaakt worden en moet de voorraad die bij Amazon ligt “gezond” gehouden worden. En dat is precies waar wij onze parners mee helpen.

Om de ruimte die je van Amazon krijgt in het magazijn te maximaliseren gebruiken we de Inventory Performance Index (IPI). Dat is een score die aangeeft hoe goed jij met jouw FBA Inventory omgaat. Om deze te bepalen kijkt Amazon onder andere naar de omloopsnelheid van de producten, of er voldoende voorraad ligt en of alle voorraad die in hun magazijnen ligt verkoopbaar is.

Aan de hand van ons forecastingmodel zetten wij leveringen naar Amazon klaar. Je hoeft de voorraad dan alleen nog maar naar Amazon te verzenden. Ligt je voorraad eenmaal in het fulfillment center, monitoren we de omloopsnelheid en IPI. Op basis daarvan ondernemen we actie, zodat je altijd een gezonde voorraad hebt.

Tenslotte betekent het verkopen via FBA waarschijnlijk dat je in andere landen gaat verkopen. Daarvoor is het belangrijk dat je de juiste BTW certificaten hebt ingediend en dat je de juiste bedragen in de juiste landen aangeeft. Iedere maand of kwartaal voorzien we jou van een BTW rapportage, waardoor het eenvoudiger wordt een juiste aangifte te doen.

Kunnen wij je helpen?